Friday, July 24, 2009

Syaaban



Macam mana lah kan Taz boleh tak sedar dah masuk 2 Syaaban? Mentang2 bulan Syaaban, kalau bulan Syawal tu alert je dia kan siap masa beli kalendar awal tahun dah tengok siap2 puasa dengan raya tahun ni berapa haribulan. Tapi masa kecik dulu alert pulak kalau dengar nama Syaaban sebab dia hensem. Biasalah kanak kanak lagi. Sebenarnya agak kecewa disini. Tak dapat puasa masa permulaan bulan Syaaban. Punya lah kan hari tu tunggu2 tapi tak sedar :(


Di dalam kitab Durratun Nasihin ada menyebut sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :


"Barangsiapa berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah Taala mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah Taala selama tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid."



Artikel di ambil dari sini. Baca lah ye :)

p/s; Puasa kena ikhlas dengan niat nak beribadat. Bukan untuk pahala je. Sekian dari ustazah Taz.

14 comments:

rahmat said...

bsrnye pahala.
kalaulah ak sgt rajin.
huhu

taz said...

awk kan nak masuk uitm nti. mesti tak larat punye. hii

sHaH said...

nak posa la kalo macam ni..

taz said...

sempat lagi ni nak sahur. hehe.

THE patek said...

wau!

tapi aku sangat malas puase sunat dewasa kini. :p

taz said...

aku pun bukan rajin sangat. sekadar yg termampu je. hehe

triple x malaya said...

tq coz ingat kan gua...

taz said...

no prob! :)

DIK AN said...

"Tapi masa kecik dulu alert pulak kalau dengar nama Syaaban sebab dia hensem" - hahahaha! Betul2!

taz said...

haha. betul amendenye. tak betul di situ. :P

~C.h.E.n.T.a..L.y.a.A~ said...

pose jgn xpose...........hehe......pose ganti xabes ag ni..ishk2.............

taz said...

hihi. ganti jgn tak ganti :p

::AnEp:: said...

wow..byk tue pahala...
rugi lar x buat...
hmmm.........

taz said...

tau takpe :)